Efter att Konsumentombudsmannen (KO) stämt Mackmyra för otillbörligt användande av sex olika bilder i sociala medier, kom nyligen en fällande dom mot Mackmyra i patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt.
Domen går på KO:s linje som menar att Mackmyras bilder ”inte lever upp till bildregeln och kravet på särskild måttfullhet, anspelar på stämningar och känslor samt att de väcker särskild uppmärksamhet”.
Mackmyra menar att lagstiftningen inte är anpassad dagens mediekonsumtion och marknadsvillkor och har ansökt om att domen prövas i Patent- och marknadsöverdomstolen.
DOMEN SNEDVRIDER KONKURRENS
Enligt Mackmyra bör inte svenska regler tillämpas i det här fallet eftersom bilderna vänder sig till målgrupper utanför Sverige, i fr.a. Storbritannien och Tyskland.
Domen snedvrider enligt Mackmyra därför konkurrensen på en internationell marknad och påverkar en för Sverige viktig näring.
Bilderna förmedlar dessutom en helhetsbild av Mackmyra – svensk natur, svenska råvaror, hantverk och innovation. Svensk alkohollagstiftning säger tydligt att varumärket, råvaror och produktinformation är godkänt i samband med bildanvändning.
MACKMYRA I DEBATTARTIKEL I AFTONBLADET
Mackmyra har i en debattartikel som publicerats i Aftonbladet den 25 december argumenterat kring hur domen försämrar villkoren för svenska aktörer. Artikeln är ett samarbete med 11 andra hantverksmässiga destillerier, bryggerier och vinmakare. Läs artikeln här.