Fri, 24 Mar 2017 10:04:58 +0100

MACKMYRA PRODUCERAR SWEDEN ROCKS NYA WHISKY

För tredje året i rad har Mackmyra fått äran att producerar en limiterad whisky till Sweden Rock Festival. Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask följer upp de tidigare årens uppskattade släpp och är en unik whisky som sätter smak på sommarens mesta hårdrocksfest.

Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask är en svensk elegant whisky som lagrats på 1st fill bourbonfat och delvis slutlagrats på PX-fat i Bodås gruva sedan 2008. Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask lanseras i beställningssortimentet på Systembolaget fredag den 24 mars.

Att Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask bär tydliga karaktärsdrag av amerikansk whisky är ingen slump. Det finns vissa länder som på olika sätt haft extra betydelse för rockens historia och utveckling. USA är ett av dessa länder och därför har vi låtit Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask få tydliga drag av just amerikansk whisky, säger Martin Forssman, vice VD på Sweden Rock Festival.

Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask är framtagen för Sweden Rock Festival av Brands For Fans och producerad av Mackmyra Svensk Whisky i 5 000 exemplar.

– Jag har alltid gillat hårdrock så självklart känns det extra kul att arbeta tillsammans med Sweden Rock. Förhoppningsvis märks det att jag lyssnade på Scorpions och Led Zeppelin när jag tog fram den första blandningen, säger Angela D’Orazio, Master Blender Mackmyra.

Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask har en smak av mjuka vaniljaromer och päronkola med nyanser av kryddiga aromer och torkad, kanderad frukt. Resultatet är en kaxig rock’n’roll-historia som andas riffglädje och festivalförväntningar.

Artikelnummer: 85809-01
Pris: 699 kronor
Alkoholhalt: 40%
Volym: 700 ml
Beställs på Systembolaget från 24 mars 2017

För mer inforamtion kontakta:
Susanne Tedsjö, Försäljnings- och marknadschef
Tel: 0708-419 224, susanne@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Om Sweden Rock Festival
Sweden Rock är Skandinaviens största hårdrocksfestival. Varje år lockas besökare från över 50 länder till festivalområdet utanför Sölvesborg där de bjuds på drygt 80 konserter i en mix av klassisk rock, hårdrock, sydstatsrock och metal i alla dess former. 2017 besöks festivalen av artister som Aerosmith, Scorpions, In Flames, Running Wild, Kansas, Alter Bridge, Saxon, Ministry, Venom och Fates Warning. Sweden Rock Festival är känd för att hålla en hög servicenivå och den vänskapliga atmosfären har blivit ett av festivalens främsta signum. Utöver den årliga festivalen har Sweden Rock numera ett tidningsmagasin, drycker och shop/kläder samlade under sitt varumärke. www.swedenrock.com

Presskontakt Sweden Rock:
Sofia Lindqvist Lacinai
sofia@swedenrock.com
www.swedenrock.com

Om Brands For Fans
Brands For Fans är ett svenskt företag på en global arena, ledande inom försäljning och marknadsföring av alkoholdryck producerad med och av band och artister. Genom nära samarbete med band som Motörhead, Slayer, Ghost, Hammerfall, Rammstein, Status Quo, Thåström, Mustasch och Sveriges största rockfestival, Sweden Rock Festival, lanseras attraktiva produkter för fansen. Vårt sätt att skapa affärsframgångar för både artister och dryckesproducenter har gjort att vi fångat såväl rockpublik som dryckesintresserade genom kvalitativa releaser och trovärdig kommunikation.

För mer information kontakta:
Sari H Wilholm
sari.h.wilholm@brandsforfans.se

Pressrelease Mackmyra Sweden Rock 17 (PDF)