Fri, 22 Sep 2017 14:00:00 +0200

MACKMYRA OCH MASI GER SKÖRDETID EN SMAK AV ITALIEN

Mackmyras säsongswhisky Skördetid är en elegant whisky som delvis slutlagrats på Masi Costasera Amarones fat vilket ger en whisky med söta vinösa toner av druvor, russin och örtig kryddighet. Skördetid är resultatet av ett nära samarbete mellan Mackmyra och den italienska vinproducenten Masi och finns tillgänglig i begränsad upplaga på Systembolaget från den 17 november 2017.

För första gången kan Mackmyra presentera en säsongswhisky som är finishlagrad på amaronefat från Masi. Med vinet som tongivare har den nya säsongswhiskyn en mjuk och kryddig karaktär som passar väl till hösten och vintern.

När jag besökte det italienska vinhuset Masi under en vinresa kände jag direkt att det var ett företag som matchar Mackmyras värderingar och arbetssätt. Det var inte svårt att sälja in idéen om att göra en whisky med amaronefinish till vår Master Blender Angela D’Orazio som har italienskt påbrå, säger Carl Klingberg, styrelseordförande Mackmyra.

Skördetid är en elegant svensk single malt whisky som har lagrats på italienska amaronefat, Masi Costasera Amarone, men samtidigt behållit grundkaraktären från Mackmyras whiskyfat. Whiskyn har lagrats i Bodås gruva på Mackmyras fat mellan åren 2008 till 2012 och avslutningsvis, till större delen, finishlagrats under sex månader på Masis fat. Doften är kryddig, fruktig och örtig med varma vinösa druvtoner och inslag av mineraler. Smaken är fruktig och kryddig av torkad frukt som russin, päron samt ingefära och vanilj. Texturen är krämig och medelfyllig. Eftersmaken är lång, fruktig och kryddig av ek med varma russin.

Det är väldigt fascinerande att se hur våra fat, som under lång tid lagrat Masi Costasera, har överfört karaktären och de specifika aromerna från vårt unika vin till en annan unik produkt. Smakupplevelserna är helt olika när man jämför de två produkterna var för sig, men whiskyn som finishlagrats på våra fat har fått Costaseras distinkta smaker av mörka körsbär i kombination med den typiska fruktigheten, de växtbaserade tonerna tillsammans med vaniljkolasmaken från Mackmyra, säger Raffaele Boscaini, Masi Technical Group.

Masi Costasera Amarones mörkt vinröda färg återfinns på korken och förpackningen. Skördetid har en naturlig färg efter mognadslagringen. Skördetid är en whisky som kommer helt till sin rätt under mörka höst- och vinterkvällar. Den passar utmärkt att drickas som den är eller serveras till en god efterrätt.

Mackmyras säsongswhisky Skördetid lanseras i begränsad upplaga på Systembolaget den 17 november 2017.

Mackmyra Skördetid
Volym: 700 ml
Alkohol: 46,1 %
Pris: 598 kronor
Artikelnummer:  40414-01
Lanseringsdatum: 17 november 2017

Om Masi och Masi Costasera Amarone
Namnet Masi kommer från den vingård i Negrardalen i hjärtat av Valpolicella, Vaio dei Masi, som familjen Boscaini tog över på 1770-talet. Idag, snart 250 år senare är det Sandro Boscaini tillsammans med sonen Raffaele och dottern Alessandra som äger och driver MASI. Sandro Boscaini lanserade det första Amaronevinet Vaio Amaron Amarone i Sverige 1994 från vingården med samma namn. Vinet finns än idag på Systembolaget och får toppbetyg år efter år. Sandro Boscaini kallas i folkmun för Mr. Amarone. Masi tillverkar även Ripasso och Appassimentos.

Masi Costasera Amarone produceras i Valpolicella Classica, i norra Italien. Vinodlingarna ligger i sluttningar med utsikt över Gardasjön och solnedgången. Dagarna är längre av ljusets reflektion och det mildare klimatet, vilket ger de bästa, högkvalitativa förutsättningarna för Amarone. Masi Cosasera Amarone har lagrats mellan 28-30 månader med 80 % lagrad på kroatiska ekfat på 40-80 hektoliter och i små allierfat 20 % och kroatiska ekfat (40 % nya fat 30 % andra användning, 30 % tredje användning). Vinet har sedan lagrats på flaska i minst 4 månader.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept Communication
E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

PRM_Mackmyra_Skördetid (PDF)