Thu, 11 Oct 2012 09:00:00 +0200

Mackmyra på frammarsch i Kanada

Världens största spritinköpare, Kanadensiska LCBO, tar in Mackmyras Den Första Utgåvan i sitt ordinarie sortiment.

I våras köpte det kanadensiska alkoholmonopolet i Ontario, LCBO, in fyra olika Mackmyra-buteljeringar för sitt program "Distillery feature". Sedan dess har den svenska whiskyn fått stor uppmärksamhet och uppskattning i Ontario, och LCBO väljer därför att ta in Mackmyra Den Första Utgåvan i sitt ordinarie sortiment från den 1 januari 2013.

– Vi är jätteglada för det här och det visar åter att vår whisky står sig bra i internationell konkurrens. Vår ambition har sedan några år varit att lansera Mackmyra på ett par, tre större utvalda marknader utanför Sverige och Norden, varav Kanada varit en aktuell kandidat. Listningen hos LCBO visar på ett stort intresse för Mackmyra i Kanada. Det bekräftar också att det finns en internationell efterfrågan på vår whisky, säger Magnus Dandanell, vd och Mackmyragrundare.

LCBO är den kanadensiska provinsen Ontarios motsvarighet till svenska Systembolaget och är världens största inköpare av vin och sprit. De har över 600 butiker som betjänar 12 miljoner invånare över hela Ontario.

– Vi har valt att ta in Mackmyra eftersom de erbjuder våra kunder möjligheten att uppleva Mackmyras "terroir", ett begrepp som främst associeras med vin, men som är tydligt i Mackmyras whisky och som erbjuder en unik smakupplevelse. Dessutom är storyn bakom Mackmyras födelse och utveckling fantastisk, med ett personligt engagemang bland kunder och allmänhet som varit en viktig del i destilleriets succé, säger Greg Tranah, inköpschef på LCBO.

Den Första Utgåvan är den första svenska maltwhiskyn, producerad av svenska råvaror och helt utan tillsatser. Den är delvis lagrad på svenska ekfat och med stor andel små fat (100 liter), något som satt en intressant och svensk prägel på whiskyn. Den Första Utgåvan är flerfaldigt prisbelönt, t ex av International Wine & Spirits Competition (IWSC).

Mackmyras whisky har sedan några år en stark position på den svenska whiskymarknaden. Produkterna finns även tillgängliga bl a i Norge, Finland, Danmark och Storbritannien samt inom Travel Retail och i gränshandeln kring Östersjön.

Bilder och mer information om Mackmyra finns på www.mackmyra.se/press. Om du inte provat whiskyn ännu kan du kontakta oss för provsmakning.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Dandanell, vd, +46 8 55 60 25 80, magnus.dandanell@mackmyra.se

Johan Åsman, Sales Director, + 46 70 720 80 66, johan.asman@mackmyra.se
Lars Lindberger, pressansvarig, +46 70 364 40 54,
lars.lindberger@mackmyra.se

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.

Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Release (PDF)