Wed, 02 Jun 2021 08:00:00 +0200

Mackmyra lanserar deluxe version av hyllad klassiker

Mackmyra introducerar en ny utgåva i den exklusiva serien Moment, en hyllning till originaldestilleriet på Mackmyra Bruk men också ett avstamp mot framtiden. Moment Brukswhisky DLX är en single malt whisky som sedan destilleringen på Mackmyra Bruk fått mogna i Bodås Gruva. Utgåvan är en extra lyxig version av Mackmyras klassiska Brukswhisky och finns tillgänglig i begränsad upplaga den 9 juni i Systembolagets beställningssortiment.

Receptet är detsamma men här har whiskyn mognat längre tid på fat. Whiskyn har gått igenom en spännande utveckling som resulterat i en rikare och mer komplex palett, med smöriga toner av kola och vanilj. De fruktiga tonerna av päron och citrus som återfinns i originalutgåvan är nu av mer mogen karaktär. I bakgrunden klingar lätta, kryddiga toner av rostad ek, enris och torv. Brukswhisky DLX är mellan 9-14 år gammal och har lagrats i Bodås gruva. Färgen är naturlig, ljust guldgul. Buteljerad 2021 i endast 1999 exemplar.

Brukswhiskyn har alltid legat mig nära hjärtat. Att få presentera en utgåva som är så Mackmyratypisk, en hyllning till originalet men samtidigt konstatera att nu är vi ett etablerat destilleri. Det är stort. Med ökad ålder och längre tid på fat så har komplexiteten också ökat men med härligt bibehållen ungdomlig pigghet, fräschör och fruktighet, säger Angela D’Orazio Master Blender Mackmyra.Smaken är örtigt kryddig med anis och peppar, med mogna päron och citrus, lätta toner av rostad ek och en lätt slöja av torv och enris.

Moment Brukswhisky DLX lanseras i en begränsad upplaga om 1 999 flaskor i Systembolagets beställningssortiment den 9 juni 2021.

Moment Brukswhisky DLX

Limiterad till 1999 flaskor
Säljstart: 2021-06-09

Artikelnr: 5218301

Alkoholhalt: 46,6 %

Pris: 1 200,00 SEK

FATRECEPT

• Ex-Bourbon (200 L), elegant destillat. Lagrat 14 år

• Nymättade olorosofat (128 L) fyllda med 4-årig ex-Bourbonwhisky. Total ålder: 9 — 11 år.

• Svensk ek (100 L), fyllda med 4-årig ex-Bourbonwhisky. Total ålder: 9 — 11 år.• Ex-Bourbon (100 L), fyllt med Röksvans från 2010. Lagrat 11 år.

Mer info om Mackmyra Moment – de finaste faten:
Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio stöter ibland på fat som utmärker sig bland övriga under sina provsmakningsturer i Bodås gruva och på Fjäderholmarna. Därför har Mackmyra skapat Moment, som är en mycket begränsad serie där de unika faten får komma till sin rätt. Eftersom det handlar om ett litet antal fat varje gång så är upplagorna i Momentserien mycket begränsade.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, patrick.bjorsjo@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Growth Stockholm.

Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och nås på tel. +46850301550 eller CA@mangold.se

Pressmeddelande Moment Brukswhisky DLX SE (PDF)