Thu, 07 Mar 2019 12:30:00 +0100

Mackmyras nya whisky väcker vårkänslor

I slutet av mars lanseras Mackmyras säsongswhisky Äppelblom – en whisky som för tankarna till våren och friska gröna äpplen i både smak och design. Den eleganta säsongsutgåvan har mognat på mättade ekfat som innehållit calvados från den välrenommerade calvadostillverkaren Christian Drouin. Äppelblom är resultatet av samarbetet och finns tillgänglig i begränsad upplaga på Systembolaget från den 22 mars 2019.

Mackmyra ligger i framkant när det gäller samarbeten med världens främsta dryckesproducenter och kan nu, för första gången, presentera en säsongswhisky som delvis är slutlagrad på ekfat mättade med calvados från Christian Drouin. Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio har tillsammans med Christian och hans son Guillaume laborerat sig fram till en single malt whisky med ljuvliga äppeltoner. Äppelblom är en fruktig och lätt kryddig whisky fylld med noter av äpple, päron, citrus, mandelknäck och cederträ.

Valet av calvadosproducent var enkelt. Christian Drouin står för helt fantastisk calvados på alla plan, ett genuint hantverk bakom varje utgåva och har sedan 1965 utmanat traditionsbundna fransmän, vilket matchar Mackmyras arbetssätt och experimentlusta. De lätta äppeltonerna från vår whisky i kombination med calvadosens mer mogna äppelsmaker har gett Äppelblom en generös fatkaraktär med en fint kryddig balans, säger Angela D’Orazio, Master Blender Mackmyra.

Doften är fruktig, lätt blommig och med mjuk vanilj från bourbonfat och nya amerikanska ekfat. Här finns toner av kola, ek och ceder samt rostat bröd. De fruktiga tonerna kommer från äpplen, päron och citron. Smaken är fruktig och kryddig med smak av äpple, mogna päron och citrus samt en fin kryddighet av vanilj, cederträ, anis, vitpeppar och ingefära. Här finns en lätt knäckighet med söt vanilj. Texturen är lätt oljig. I eftersmaken framträder fruktiga och kryddiga toner tillsammans med lätta toner av ek och mjuka äpplen. Njut av Äppelblom precis som den är eller varför inte till en varm äppeldessert eller en frisk äppelsorbet.

- Calvados är en delikat och fruktig dryck. När jag provade Äppelblom blev jag mycket imponerad över hur fint pärontonerna från Mackmyras fat gifter sig med de syrliga smakerna av citrus och äpple från våra fat. Resultatet är en mycket uttrycksfull och elegant whisky som passar perfekt till våren. Eftersom vår calvados har en väldigt lång mognadsprocess, återanvänder vi sällan våra fat. Därför är jag extra stolt över resultatet, där Äppelblom väcker liv i våra calvadosfat igen, säger Guillaume Drouin, koncernchef Christian Drouin.

Mackmyras säsongswhisky Äppelblom lanseras i begränsad upplaga på Systembolaget den 22 mars 2019.

Mackmyra Äppelblom

Volym:                                         700 ml

Alkohol:                                       46,1 %

Pris:                                               598 kronor

Artikelnummer:                           40434-01

Lanseringsdatum:                        22 mars 2019

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.  Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser och nås via info@fnca.se samt 08-528 003 99.

Release (PDF)