Fri, 29 Nov 2019 10:30:00 +0100

Mackmyra Moment Lava - En whisky med exklusiva röktoner

Mackmyra lanserar lagom till jul en ny utgåva i den exklusiva Momentserien, denna gång med rökiga toner och nyanser av tjära, rostad ek i kombination med russin, päronkola och vanilj. Utgåvan lanseras på Systembolaget i begränsad upplaga den 6 december 2019.

Moment Lava är Mackmyras nya utgåva i Momentserien, som bjuder på en tydlig rökton. Whiskyn är destillerad på Mackmyra Bruk och har mognat i Bodås gruva mellan 9 till 11 år på fat, som tidigare lagrat bourbon och oloroso. Whiskyn har en lätt men tydlig rökighet och man kan förnimma de enriskvistar som använts tillsammans med torven där malten torkas, en tradition som Mackmyra använt i sina rökiga recept sedan starten 1999. Moment Lava passar utmärkt som en avec till julbordet med sin exklusiva rökiga karaktär med varma toner av rostad ek, druvor och krämig vanilj.

– Den här Momentutgåvan är för dem som älskar rök! Detta är en whisky som passar fantastiskt bra tillsammans med en smakrik ost efter julbordet, säger Angela D´Orazio, Master Blender på Mackmyra.

Momentserien erbjuder whiskykonnässörer en svensk single malt whisky i mogen ålder. Tidigare Momentutgåvor har unika slutlagringar där vinfat mättats med bland annat lingon, hjortron, körsbär, björksav och skogshallon. Moment Lava är den rökigaste Mackmyrautgåvan hittills.

Moment Lava har en härlig fruktig, kryddig och rökig arom med inslag av choklad och päronkola. Doftaromen utvecklas i lättare toner av roquefortost och mineraler, där mandelmassa och ingefära anas. Även smaken är fruktig och lätt rökig med mjuka toner av kryddig rostad ek. Det finns en tydlig sälta i Moment Lava, där tobaksblad, russin, smörkola och vanilj får genomslag. Avslutet är långt, åt det torrare hållet, med inslag av kryddig vanilj, mjuk ek och tobaksblad.

Moment Lava lanseras på Systembolagets den 6 december 2019, och kommer finnas på hyllan i 14 butiker. Den går även att beställas till övriga Systembolagsbutiker och via webbutiken.

Artikelnummer: 4069001
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 44,4 %
Pris: 1 198 Kronor
Totalt buteljerade flaskor: 1500 flaskor
Lanseringsdatum: 6 december 2019

Mer info om Mackmyra Moment – de finaste faten:

Mackmyras Master Blender Angela D’Orazio stöter ibland på fat som utmärker sig bland övriga under sina provsmakningsturer i Bodås gruva och på Fjäderholmarna. Därför har Mackmyra skapat Moment, som är en mycket begränsad serie där de unika faten får komma till sin rätt. Eftersom det handlar om ett litet antal fat varje gång så är upplagorna i Momentserien mycket begränsade.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Telefon: 073 385 03 19

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa egen whisky genom personliga 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.

Moment Lava Pressrelease (PDF)