Thu, 29 Sep 2022 08:30:00 +0200

Mackmyra lanserar Extra Rök 2.0

Efter år av utveckling, genom analyser och förfining lanserar nu Mackmyra Extra Rök 2.0 – ett uppdaterat recept och det hittills rökigaste ifrån den svenska whiskypionjären. Tillsammans med ett noggrant utvalt fat erbjuder Mackmyra höstens rökigaste upplevelse.

Extra mycket hjärta, extra mycket rök

Med innovation och nyfikenhet djupt rotat i Mackmyras DNA startade ett utvecklingsprojekt. Målet var att skapa den hittills rökigaste whiskyn i bolagets historia. Genom att bryta mellan hjärta och svans något senare vid destilleringen än vad som gjorts tidigare så kommer fler fenoler och kraftigare rök-karaktär fram. Ett större hjärta som vid 60,5 % visar upp en kraftigare rök men med fortsatt fyllighet, fruktiga och blommiga toner som kännetecknar destilleriets hantverk och gett uppskattning världen över.

Med Extra Rök 2.0 lagrat på rätt 30-liters fat inom fatkonceptet Mackmyra Reserve, så kommer slutresultatet bli den rökigaste whiskyn hittills.

Receptet finns tillgängligt från och med den 29 september och kan provsmakas på Stockholm Beer & Whisky Festival under perioden 29/9-8/10 och erbjuds i noggrant utvalda ex-bourbonfat för att locka fram mesta möjliga av röken och receptets fylliga kvalitéer.

Mackmyra Reserve är det prisbelönta konceptet där livsnjutare skapar sin egen whisky, eller fatlagrade gin, utifrån olika val av fattyp, recept och lagringsplats. Över 20,000 fat har hittat lyckliga kunder i Sverige, Tyskland och Storbritannien sedan lanseringen 2002.

Faterbjudande Extra Rök 2.0
Fattyp: Ex-bourbon, 2nd fill
Recept: Extra Rök
Storlek: 30 liter
Alkoholhalt vid fatfyllning: 60,5%
Pris från: SEK 20.900
Säljstart: 2022-09-29

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Patrick Björsjö, Head of Marketing & Customer Experience
e-post: patrick.bjorsjo@mackmyra.se, telefon: 0705-70 12 72

För frågor om faterbjudandet, vänligen kontakta:
Angelica Suraga, Head of Sales
e-post: angelica.suraga@mackmyra.se, telefon: 0734-14 38 41

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressmeddelande Mackmyra Extra Rök 2.0 (PDF)