Wed, 16 Nov 2022 08:30:00 +0100

Small batch från Mackmyra med Reserve-konceptet som förlaga

Mackmyra Ambassadör är en limiterad single malt, cask strength whisky lagrad på ambassadörsfat och är en introduktion till Reserve*-konceptet som ger livsnjutare möjlighet till personliga fat och upplevelser världen över. Ambassadör är en historisk samlarutgåva där Mackmyra för första gången lanserar en utgåva med samma design och ”look” som det eftertraktade Reserve-konceptet.

Mackmyra har genom sin strävan i att skapa en tydlig, innovativ och modern svensk whisky, skapat ambassadörsfatet som bidrar starkt till att Mackmyra utvecklar och är ledande i kategorin Nya världens whisky. Det modifierade fatet är en innovation från Mackmyra - byggt med ex-bourbon i kroppen och ny svensk ek i locken. Vilket ger whiskyn både söta vaniljtoner ifrån den amerikanska vita eken (bourbon) och kryddiga örter från den svenska eken.

Mackmyra Ambassadör är en elegant, orökig whisky som bjuder på fruktiga toner av gröna äpplen, söt citrus och subtil vaniljfudge i doften. En hint av ingefära, anis och varma toner av toffee och karamelliserad mandel i smaken med en kryddig, medellång finish av päron, tobak och cederträ i eftersmaken. Den här whiskyn är en introduktion till Mackmyra Reserve och dess exklusiva design, där du själv skapar din egen personliga whisky.

Mackmyra Ambassadör lanseras på Systembolagets beställningssortiment den 23 nov 2022.

Mackmyra Ambassadör
Limiterad till 3166 flaskor
Säljstart: 2022-11-23
Artikelnr: 57733
Alkoholhalt: 48,8 %
Pris: 799 SEK

Mackmyra Ambassadör är en noggrant utvald single malt, cask strength whisky som lagrats på ambassadörsfat i Bodås gruva.

*Mackmyra Reserve är det prisbelönta konceptet där livsnjutare skapar sin egen whisky, eller fatlagrade gin, utifrån olika val av fattyp, recept och lagringsplats. Över 20,000 fat har hittat lyckliga kunder i Sverige, Tyskland och Storbritannien sedan lanseringen 2002.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, patrick.bjorsjo@mackmyra.se

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressmeddelande Mackmyra Ambassadör SE (PDF)