Fri, 04 May 2012 09:00:00 +0200

Mackmyras whisky i världsklass - Även nya Special:08 hyllas av experter

Nu lanseras Mackmyra Special:08 Handplockat, där vi handplockat noga utvalda Sauternes-fat för att slutlagra vårt eleganta recept. Whiskyn är den senaste buteljeringen från det svenska destilleriet som hyllas av experter.

Flera av Mackmyras buteljeringar från de senaste åren har fått priser och hyllats av experter. Nya Special:08, som är den åttonde buteljeringen i Special-serien, är inget undantag utan har redan prisats och fått omdömen som "Världsklass" av ledande recensenter.

– Vi är själva väldigt nöjda med den whisky vi gör och det är då extra roligt att många utanför företaget bekräftar att kvaliteten håller även i internationell jämförelse, säger Rikard Lundborg, marknadsdirektör och Mackmyragrundare.

Till Special:08 har vi handplockat noga utvalda Sauternes-fat för att lagra vårt eleganta recept. Resultatet är en whisky med en touch av fransk elegans och söta druvor, skapad av genuint hantverk i samspel med naturen.

Whiskyn har testats av flera av Sveriges ledande dryckesexperter som ger den genomgående lovord. I Dagens Nyheter skriver Bengt-Göran Kronstam "… de bästa smakproven hittills från detta destilleri, av tveklös världsklass…" och i Göteborgsposten skriver Thomas Grehn "Mackmyra Special 08 Handplockat är den bästa whisky som lämnat destilleriet". Special:08 har även belönats internationellt med Superior Taste Award 2012 av International Taste & Quality Institute (iTQi).

Andra buteljeringar som fått fantastiskt mottagande är Den Första Utgåvan som vunnit guld på International Wine & Sprits Competition (IWSC) 2011 och World Whiskies Award 2010, och Mackmyra Brukswhisky som också vunnit guld på IWSC (2010) och utsetts till European Whisky of the Year 2011 av Jim Murray. De två buteljeringarna är även några av de bäst säljande whiskysorterna i sitt segment på Systembolaget.

Precis som tidigare Special-buteljeringar är Handplockat en begränsad buteljering. Systembolaget har köpt in 10 000 flaskor som lanserades i deras tillfälliga sortimentet i alla deras butiker den 2 maj.

Bilder och mer information finns på www.mackmyra.se/press.

För ytterligare information och provsmakning kontakta:
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars.lindberger@mackmyra.se
Rikard Lundborg, marknadsdirektör, 08-55 60 25 82, rikard.lundborg@mackmyra.se

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.

Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Mackmyra Svensk Whisky AB
Wallingatan 2
111 60 Stockholm, Sverige
Telefon: 08 55 60 25 80