Wed, 10 Nov 2021 08:30:00 +0100

Mackmyra fortsätter hylla klassikern med rökig deluxe version

Mackmyra introducerar en ny utgåva i den exklusiva serien Moment, en hyllning till originaldestilleriet på Mackmyra Bruk men också ett avstamp mot framtiden. Moment Brukswhisky DLX II är en single malt whisky som sedan destilleringen på Mackmyra Bruk fått mogna i Bodås Gruva. Utgåvan är en extra lyxig version av Mackmyras klassiska Brukswhisky och finns tillgänglig i begränsad upplaga den 17 november i Systembolagets beställningssortiment.

Den här utgåvan svarar på frågan om hur Mackmyra Brukswhisky smakar med högre ålder och med rökigt recept. Whiskyn har gått igenom en spännande utveckling som resulterat i en rikare och mer komplex palett, med toner av mogna päron, russin och citrusfrukter inbäddad i ett mjukt täcke av rök, torv och enris. I bakgrunden klingar fina, kryddiga toner av rostad ek och vaniljkola som skvallrar om originalreceptet, men i ett helt nytt ljus. Brukswhisky DLX II är mellan 9-11 år gammal och har lagrats i Bodås gruva. Färgen är naturligt guldgul. Buteljerad 2021 i endast 1999 exemplar.

Brukswhiskyn är ett stycke levande svensk whiskyhistoria. Denna utgåva är en rökig hyllning till originaldestilleriet på Mackmyra Bruk men också en milstolpe av whisky med en aktningsvärd ålder. Denna samlarutgåva tar dina sinnen på en tidsresa från när Mackmyra startade det svenska whiskyundret till att idag leda den moderna whiskyutvecklingen, Johan Larsson VD Mackmyra.

Smaken är mjukt rökig med torv, enris, lätt vaniljkola, mogna päron och citrus. Finstämd kryddighet med vanilj och rostade ekfat, lättfruktighet och russin. Texturen är lätt oljig

Moment Brukswhisky DLX lanseras i en begränsad upplaga om 1 999 flaskor i Systembolagets beställningssortiment den 17 november 2021.

Moment Brukswhisky DLX

Limiterad till 1999 flaskor
Säljstart: 2021-11-17
Artikelnr: 53845
Alkoholhalt: 44,0 %
Pris: 1 200,00 SEK

FATRECEPT

• Ex-Bourbon (200 L), röksvans-recept. Lagrat 11 år

• Nymättade olorosofat (128 L) fyllda med 5-7 årig ex-Bourbonwhisky. Total ålder: 9 — 11 år

• Svensk ek (100 L), fyllda med 4-årig ex-Bourbonwhisky. Total ålder: 9 — 11 år

• Ex-Bourbon (100 L), fyllt med röksvans från 2010. Lagrat 11 år

Mer info om Mackmyra Moment – de finaste faten:
Ibland utmärker sig vissa fat under lagringstiden genom att vara något alldeles extra. Därför har Mackmyra skapat Moment, som är en mycket begränsad serie där de unika faten får komma till sin rätt. Eftersom det handlar om ett litet antal fat varje gång så är upplagorna i Momentserien mycket begränsade.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, patrick.bjorsjo@mackmyra.se

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressmeddelande Mackmyra Brukswhisky DLX II SE (PDF)