Fri, 28 Sep 2012 14:36:30 +0200

Mackmyra nominerat till Stora Samhällsbyggarpriset 2012

Gravitationsdestilleriet i Mackmyra Whiskyby som stod klart i slutet av 2011 har nominerats till Stora Samhällsbyggarpriset 2012.

– Med Gravitationsdestilleriet ville vi skapa en anläggning som skulle vara nytänkande samtidigt som whiskyupplevelsen och vår hantverksmässiga och höga kvalitet skulle finnas kvar. Detta har vi nu gjort på ett klimatsmart och miljömedvetet sätt, säger Jonas Berg, grundare och projektdirektör på Mackmyra Svensk Whisky AB.

Som en av fyra byggnader har nu Gravitationsdestilleriet nominerats till Stora Samhällsbyggarpriset 2012.

– Nomineringen till Samhällsbyggarpriset är ett tydligt tecken på att vi faktiskt lyckats med vår ambition. Under sommaren hade vi 11 000 besökare i destilleriet och under hösten och vintern kan man besöka oss på helgerna. Dessutom kommer kunder som köpt ett eget 30-literfat till destilleriet varje fredag för att fylla faten med nyproducerad råwhisky, säger Magnus Dandanell, vd och grundare på Mackmyra.

Byggnaden är ritad av arkitektfirman Thomas Eriksson Arkitekter, TEA, och Fastec Sverige AB har i nära samarbete med Mackmyra uppfört Gravitationsdestilleriet.

Bakom Stora Samhällsbyggarpriset står bl a Byggherrarna, Sveriges Arkitekter, Sveriges Byggindustrier, VVS Företagen och Svensk Betong.

Mer information om Stora Samhällsbyggarpriset hittar du på www.samhallsbyggardagen.se.

Mer information om besök i Gravitationsdestilleriet eller möjligheten att skapa sin egen whisky med ett 30-liters Reservefat hittar på du www.mackmyra.se. För ytterligare information kontakta:

Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars.lindberger@mackmyra.se
Jonas Berg, projektdirektör, 08-55 60 25 80, jonas.berg@mackmyra.se
Magnus Dandanell, vd, 08-55 60 25 83, magnus.dandanell@mackmyra.se
Oscar Jansson, TEA, 08-5555 1827, oj@tea.se

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.

Mackmyras aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Laddda ner pressmeddelandet (pdf) (PDF)