Thu, 16 Nov 2023 08:30:00 +0100

EXKLUSIV SMALL BATCH FRÅN MACKMYRA – ENDAST 2727 EXEMPLAR

Mackmyra DNA är en limiterad Small Batch framställd uteslutande med Mackmyras revolutionerande 30-liters fat. Whiskyn är intensiv i både färg och smak - elegant (ej rökig) och om man ger whiskyn lite tid i glaset kan man vara med om en fantastisk resa.

Mackmyra DNA kommer att släppas i en mindre upplaga på 2727 flaskor och är unik i sitt slag. För samlaren och livsnjutaren som ställer höga krav på hantverk, smak och design.

Att få skapa en small batch med endast 30-litersfat kändes verkligen som en lyxig utmaning. Faten ger whiskyn färg, djup och intensitet på betydligt kortare tid än ordinarie fat, och det här är en whisky som verkligen återspeglar det och gör faten rättvisa. Jag skulle vilja tillägna den här utgåvan till våra fantastiska medarbetare i Bodås Gruva som år ut och år in varsamt tar hand om dessa dyrgripar.” säger Lii Johnson Blender Mackmyra Svensk Whisky.

Whiskyn har en söt och kryddig doft av vanilj och chokladfudge, nyanserad med marsipan och mogna plommon. Tydliga toner av mandarin tillsammans med tropisk mango och ananas. Smaken reflekterar doftens intensitet med stark vanilj och fudge, syrliga äpplen och ingefära. Lång, balanserad eftersmak med kryddiga toner av kanel och halm, balanserat med fatets beska och söta röda bär.

Mackmyra DNA är en begränsad utgåva och kommer att finnas tillgänglig via Systembolagets beställningssortiment den 21 november 2023.

Mackmyra DNA lanseras på Systembolagets beställningssortiment den 21 november 2023.

Mackmyra DNA
Limiterad till 2727 flaskor
Säljstart: 2023-11-21
Artikelnr: 57944
Alkoholhalt: 46,8 %
Pris: 829 SEK

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
David Johansson, Marketing lead
e-post: david.johansson@mackmyra.se, telefon:
0705 – 63 84 37

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressrelease Mackmyra DNA SE (PDF)