Wed, 26 Aug 2020 13:00:00 +0200

Mackmyras lyckade jakt på sagolika smaker

Mackmyra har en stolt historia av att utmana whiskyvärldens traditionella normer samt en önskan att dela med sig av svenska smaker, hantverk och den svenska naturen utanför landets gränser. I linje med detta presenteras nu årets höstutgåva Jaktlycka, en whisky som inspirerats av våra uråldriga skogar och dess smakrika skatter. Jaktlycka är en limiterad single malt som lanseras på Systembolaget den 2 september 2020.

Mackmyra lanserar årligen två nya limiterade utgåvor anpassade efter säsongens möjligheter, vilket har blivit en succé och tradition i Sverige sedan 15 år. Säsongsutgåvorna har dessutom gjort destilleriet internationellt känt genom slutlagringen av whisky på fat mättade med smaker som ligger den svenska naturen nära. Produktserien bidrar starkt till att Mackmyra utvecklar och är ledande i kategorin av Nya världens whisky.

I höstens utgåva har Mackmyra använt sig av det småskaliga vineriet Grythyttan och deras lingon- och blåbärsvin, Jakt, vilket resulterat i en ny klassisk hantverksmässig svensk whiskysmak redo för whiskyvärlden.

Grythyttans passionerade och hantverksmässigt exceptionella vinmakare Per och Ingunn skapar naturliga bärviner med omtanke och respekt för naturen och råvarorna. De använder sig endast av naturens eget skafferi och använder inga tillsatser, då de är helt övertygade om att bären talar för sig själv.

– Jaktlycka är en varm och mjuk whisky fylld skogens skatter. Tonerna av bär tillsammans med det härliga kryddiga bidraget från den svenska eken ger en underbar smak av svensk skog och höst. Resultatet är en krämig och bärig whisky med en mjukt inbäddad kryddighet och toner av torkad frukt, vanilj och russin. Den kommer passa utmärkt som en klassisk avec till en dessert av mjölkchoklad, bär och nötter, säger Angela D’Orazio, Master Blender Mackmyra.

Mackmyras säsongswhisky Jaktlycka lanseras på Systembolaget beställningssortiment den 2 september 2020.

Mackmyra Jaktlycka
Volym: 700 ml
Alkohol: 46,1 %
Pris: 599 kronor
Artikelnummer: 84411-01. I Systembolagets beställningssortiment.
Lanseringsdatum: 2 september 2020

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Telefon: 073 385 03 19

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Release (PDF)