Mon, 09 Mar 2020 10:15:00 +0100

Johan Larsson blir ny VD för Mackmyra

Efter att ha varit VD under 21 år, ända sedan Mackmyra Svensk Whisky AB grundades, lämnar Magnus Dandanell den 4 maj 2020 över VD-posten till Johan Larsson samtidigt som han själv övergår till rollen som bolagets affärsutvecklare.

- En viktig milstolpe passerades 2019 när Mackmyras försäljning i Europa för första gången översteg volymen på Systembolaget i Sverige. Potentialen är väldigt hög, bara de tre mest prioriterade marknaderna Tyskland, Storbritannien och Frankrike är tillsammans cirka 40 gånger större än den svenska. När Mackmyra nu träder in i ett nytt skede med kraftigt ökad exportförsäljning behövs ett nytt ledarskap. I Johan har styrelsen hittat en person med dokumenterad erfarenhet från att under lönsamhet leda entreprenörsbolag genom internationella tillväxtfaser. Med kombinationen av Johans ledarskap och Magnus kreativitet har vi i styrelsen stora förväntningar på framtiden.

Carl Klingberg,
ordförande Mackmyra Svensk Whisky AB

Johan Larsson har haft flera seniora uppdrag i ägarledda bolag. Han började sin karriär som CFO för modeföretaget Peak Performance och var med om en internationell expansion som fick bolagets omsättning att öka från 300 MSEK till 1 MDSEK under lönsamhet. Därefter har han arbetat som COO och CEO för flera entreprenörsbolag såsom WeSC, Whyred och Mini Rodini. Genom en egen konsultverksamhet har Johan dessutom verkat som industriell rådgivare åt investeringsbolag och haft styrelseuppdrag för bl.a. varumärkesföretaget Nilörngruppen, skotillbehörsbolaget Paul Brunngård, det innovativa hjälmbolaget Hövding och outdoor-företaget Houdini Sportswear.

- Hela mitt yrkesliv har jag arbetat med internationalisering av starka konsumentvarumärken. Jag har därför med fascination följt Mackmyra under många år, både som aktieägare och som fatägare. Det som Magnus och teamet har åstadkommit är imponerande och jag känner mig både förväntansfull och inspirerad över att få ta över stafettpinnen som VD och leda Sveriges främsta craft spirit-bolag in i nästa tillväxtfas.

Johan Larsson,
tillträdande VD

Magnus Dandanell kommer fortsätta att arbeta för Mackmyra i rollen som affärsutvecklare, bl.a. med fokus på etablering av nya exportmarknader och utveckling av digitala distributionskanaler.

- Det är med en stolthet och trygghet som jag efter drygt två decennier kan lämna över rodret till en driven ledare som Johan. Med hans styrkor och kompetenser kommer Mackmyra kunna utvecklas vidare till att nå sin fulla potential. Jag gläds också över att nu istället kunna fokusera på Mackmyras affärsutveckling, speciellt mot bakgrund av de stora förändringar som den globala alkoholbranschen genomgår både vad gäller konsumtionsmönster och framväxten av webbaserad försäljning.

Magnus Dandanell,
tillträdande affärsutvecklare

För mer inforamtion kontakta:

Carl Klingberg, ordförande, 0708-89 89 89, carl@klingberg.se
Magnus Dandanell, VD, 026-455 99 79, magnus.dandanell@mackmyra.se
Andes Holst, CFO, 070- 782 88 80, anders.holst@mackmyra.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Mackmyra Svensk Whisky AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades enligt ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 mars 2020 kl. 10:15 CET.

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky. Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser och nås via info@fnca.se samt 08-528 003 99.

Mackmyra Svensk Whisky ny VD (PDF)