Wed, 26 Sep 2018 13:00:00 +0200

Stämningsfull säsongswhisky från Mackmyra lanseras inför höstens kyliga kvällar

Mackmyras nya säsongswhisky Vinterglöd är en värmande och kryddig single malt whisky som delvis slutlagrats på ekfat mättade med svensk vinglögg. Stämningsfulla toner av apelsin, kanderad frukt och mandel tillsammans med ek och ingefära sätter den rätta glöden till höstens och vinters högtider. Vinterglöd finns tillgänglig i begränsad upplaga på Systembolaget från den 19 oktober 2018.

Nu presenterar Mackmyra en säsongswhisky inspirerad av den svenska vintertraditionen att värma sig med glödgat vin för de kalla månaderna. Delar av whiskyn är slutlagrad på svenska ekfat, mättade med vinglögg samt fat som tidigare lagrat Pedro Ximénes Sherry. Med vinglögg som tongivare har Vinterglöd en varm och kryddig karaktär som passar lika bra på glöggfesten och julbordet som vid brasan.

- Efter succén med säsongsutgåvan Midvinter under hösten 2013 har vi ständigt fått förfrågningar om när vi ska bjuda på ytterligare en whisky med glöggfinish. I samband med arbetet tillsammans med Saturnus och deras glögg ”Svensk Vinter” växte fram, blev ”Vinterglöd” en naturlig fortsättning. Vi är förmodligen det enda destilleriet i världen som vågat sig på idén att slutlagra single malt whisky på glöggvinsfat. Det passar vår ambition om att vara ”Explorers in whisky” perfekt, säger Eric Bräck, Försäljningschef, Norden.

Vinterglöd är en elegant svensk single malt whisky som destillerats på Mackmyra Bruk. Doften är kryddig och fruktig med marmeladgodis, kanderade apelsinskal, muscovadosocker samt varma toner av russin, lätta glöggaromer och smörkola.

Smaken är fruktig, kryddig och ekig med kanderad frukt, apelsin, kryddig vanilj, päronkola, rostade ektoner, ingefära, tobaksblad och mandlar.

Glöggvin har en så unik och tydlig karaktär, att en ytterst liten del behöver slutlagras på dessa fat för att ge den där extra glöden till whiskyn. Vinterglöd är en mycket varm och omhuldande whisky som passar ypperligt nu när hösten kommer, men även framför brasan efter en kall dag i skidbacken, säger Angela D’Orazio, Master Blender, Mackmyra.

Mackmyras säsongswhisky Vinterglöd lanseras i begränsad upplaga på Systembolaget den 19 oktober 2018.

Mackmyra Vinterglöd

Volym:                               700 ml

Alkohol:                             46,1 %

Pris:                                    598 kronor

Artikelnummer:                 11469-01

Lanseringsdatum:               19 oktober 2018

Om produktsamarbetet med Saturnus

Samarbetet mellan Saturnus och Mackmyra resulterade i en glögg som är en kryddig kärleksaffär mellan svensk ursprungsromantik och stolt hantverkstradition. Svensk Vinter är Saturnus vitvinsglögg spetsad med Mackmyra whisky.

Friskt fruktigt vitt vin, ingefära, pomerans, kanel och äkta vanilj toppat med en ofiltrerad ekig maltwhisky direkt från fatet.

Svensk Vinter lanseras på Systembolaget den 26 september.

Glöggen har varit en central del sedan företaget Saturnus grundades 1893 och idag är Saturnus Sveriges största och äldsta glöggproducent.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Heléne Airijoki, presskontakt SpoilConcept Communication

E-post: helene.airijoki@spoilconcept.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.  Mackmyras aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Pressrelease Mackmyra Vinterglöd (PDF)