Fri, 02 Sep 2022 08:30:00 +0200

Mackmyra har tecknat distributionsavtal med partner i USA

Mackmyra Svensk Whisky AB (Mackmyra) har tecknat ett distributionsavtal med en ny partner i USA som ett led i internationalisering och ökat fokus på lönsam tillväxt.

Som en viktig del i Mackmyras resa mot uthållig lönsamhet ligger en tillväxtstrategi där internationalisering är en bärande del. De senaste två åren har denna plan hämmats av pandemi-restriktioner men kan nu återigen implementeras med kraft. Mackmyra arbetar selektivt med såväl vilka marknader som vilka partners bolaget önskar arbeta med. Som exempel på kriterier som är viktiga för en ny marknad kan nämnas storlek, tillväxtpotential, komplexitet avseende alkoholregelverk, uppskattning av svenska/skandinaviska varumärken och intresse för whisky i allmänhet. USA är i kraft av sin storlek en mycket intressant marknad och en självklar plats att vara närvarande på för ett svenskt varumärke som har en internationell tillväxtstrategi.

Mackmyra har nu tecknat ett distributionsavtal med Amroth LLC som är baserat i Los Angeles, Kalifornien i USA. Amroth grundades utifrån idén att alkoholindustrin i USA var i behov av ett modernt och hållbart alternativ och genom fokus på ett digitalt och datadrivet förhållningssätt, koldioxidneutral distribution och en konkurrenskraftig ”three-tier”-process* så har Amroth ett unikt erbjudande som matchar Mackmyras behov och krav.

-För Mackmyra är intåget i USA ett viktigt steg på vår internationaliseringsresa. Det är en komplex marknad med olika regelverk i olika delstater men med betydande potential som vi tillsammans med en modern partner som Amroth ser fram emot att utveckla.
Johan Larsson, VD för Mackmyra Svensk Whisky AB

-Vi är stolta över att vara Mackmyras partner i USA och har redan sett ett stort intresse från whiskyentusiaster och återförsäljare.
Karl Petersson,VD och grundare Amroth LLC

*I USA får inte en enskild aktör samtidigt vara verksam på mer än en av de tre nivåerna producent/importör, distributör eller återförsäljare. Detta kallas ”three tier system”. Systemet kan variera från delstat till delstat.

För mer information kontakta:

Johan Larsson, VD, +46 705 59 00 69, johan.larsson@mackmyra.se

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Pressmeddelande Mackmyra tecknar med partner i USA (PDF)