Tue, 19 May 2015 16:10:31 +0200

Mackmyra Svensk Ek - med starkt svenskt ursprung

Med anledning av vår fatbindare Thorslundskagges uttalande i medierna 2015-05-18.

Mackmyra hyllar fatbindaren Thorslundkagges historiska insatser som tillsammans med Mackmyra utvecklat de svenska ekfaten till whisky. Det har blivit en väldigt intressant whisky som har fått stor uppmärksamhet och uppskattning både i Sverige och internationellt.

- Vi beklagar dock faktumet att Thorslundkagge inte finner vårt nya produktnamn attraktivt, säger Magnus Dandanell, VD och grundare. Att göra smaken av svensk ek mer känd tror vi ska gynna både svenskt fatbinderi och svensk whisky. Vi tycker att det aktuella uttalandet från Thorslundskagge, vår leverantör, är både olyckligt, märkligt och överdrivet.

Mackmyra Svensk Ek är en uppdatering av Sveriges första ordinarie single malt whisky ”Den Första Utgåvan” som alltid har haft svensk ek som smakprofil. Det är en liten men viktig del som kommer från den smakstarka svenska eken. Mackmyra har nu gjort smakprofilen tydligare genom att namnge produkten till just Svensk Ek.

- Givetvis vill vi vara tydliga med ursprung och spårbarheten även i den nya förpackningen, fortsätter Magnus. Vi kommer därför att sätta ut andelen whisky (för närvarande 5,4%) som lagrats på fat av svensk ek på förpackningen precis som vi gjort tidigare på Den Första Utgåvan.

De som är nyfikna på den svenska eksmaken kan vända sig till Systembolaget som har Svensk Ek eller Den Första Utgåvan på hyllan.

För att läsa hela Mackmyras uttalande se:

För mer information om Mackmyras smakprofiler se:

Torsdag den 28 maj, i anslutning till Mackmyradagarna, bjuder Mackmyra in media och övriga som är intresserade av få att veta mer om Mackmyras smakprofiler och produkter till Mackmyra Whiskyby och huvudlagret i Bodås där de visar tillverkningen i alla steg. För anmälan, kontakta Susanne Tedsjö på susanne@mackmyra.se.

För mer inforamtion kontakta:
Magnus Dandanell, VD och grundare
Tel: 070-320 22 00, magnus@mackmyra.se

Susanne Tedsjö, Försäljnings- och marknadschef
Tel: 0708-419 224, susanne@mackmyra.se

Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Välkommen till Mackmyra Whisky.

Release (PDF)