Lediga Jobb

Controller sökes till vårt Stockholms-kontor!

Vill du följa med på resan och sätta Mackmyra på den internationella whiskykartan?

Mackmyra Svensk Whisky AB är Sveriges första whiskydestilleri och producerar sedan 1999 en innovativ single malt whisky. Vår whisky skapas av svenska råvaror och har genom åren vunnit ett stort internationellt erkännande. Bland annat utsågs Mackmyra till World destiller of the year 2015. Whiskyn tillverkas i ett av världens mest moderna destillerier – Mackmyra Gravitationsdestilleri i Gävle.

Utöver svensk single malt whisky i traditionell form erbjuder vi också andra typer av whiskyupplevelser. Exempelvis genom personlig whisky, Mackmyras 30-liters Reservefat och genom besöksverksamhet i ”Mackmyra Whiskyby” i Gävle samt vid lokala lager runt om i Sverige.

Sverige är fortfarande vår största marknad men vi har på senare år nått ett tydligt genombrott i Europa och mer och mer fokus läggs nu utanför Sveriges gränser. I dagsläget når cirka en fjärdedel av den whisky vi säljer på flaska internationella konsumenter i Tyskland, Frankrike eller Storbritannien och andelen ökar stadigt. Mackmyra har visat tillväxt under 9 kvartal i rad och har höga ambitioner inför åren som kommer. Företaget har idag ca 40 anställda och är noterat på Nasdaq First North med ca 6 700 aktieägare.

Hos oss på Mackmyra är ofta nya spännande saker på gång, att vara innovativa, se möjligheter och att våga testa dessa, är en del av företagets DNA. Ett led i detta är att vi just nu startar vårt andra destilleri – Mackmyra LAB distillery- där nya spritkategorier ska kunna utvecklas. Först ut är en svensk hantverksdestillerad gin.

Arbetsbeskrivning

Som Controller ingår du i Mackmyras ekonomiavdelning och rapporterar till CFO. Du arbetar mycket verksamhetsnära och har en central roll i Mackmyras mer och mer internationella verksamhet med många interna såväl som externa kontaktytor exempelvis gentemot dina kollegor inom sälj & marknad, inom produktionen samt gentemot våra kunder. Du är stationerad på vårt kontor i Stockholm och spenderar det mesta av din tid här. Många av dina kolleger sitter dock utspridda mellan Stockholm, Gävle samt utanför Sverige. Av denna anledning bedömer vi att ca 1-2 dagar per vecka bör förläggas till Gävle eller på resa utanför Sverige. Möjlighet finns att arbeta hemifrån i rimlig omfattning.

Arbetsuppgifterna består av bland annat följande och avser såväl Sverige som exportmarknaderna:

• Intern & extern rapportering
  • Fakturering & kundreskontra
  • Produktkalkyler & prissättning
  • Analyser & utredningar
  • Budget & prognoser
  • Delta i, alternativt leda, utvecklingsprojekt kopplat till tex it-system, rapportering & interna processer.

Personliga kvalifikationer

Vi tror att du är Civilekonom eller motsvarande med några års erfarenhet som controller, gärna med erfarenhet från annan producerande verksamhet. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du talar tyska.

Du är duktig på att självständigt planera och organisera ditt arbete. Samtidigt som du är analytisk, noggrann och strukturerad tappar du inte arbetslusten när förutsättningarna plötsligt förändras och du måste finna nya lösningar för att hitta vägen framåt, antingen på egen hand men oftast i samarbete med andra.

Du tycker om utmaningar och ser möjligheter till förbättring och utveckling. Du är IT-inriktad och har ett intresse och tidigare erfarenhet av att medverka i att aktivt verka för att säkerställa effektiva systemstöd. Du har ett stort driv och ger inte upp förrän du nått i mål.

Du är prestigelös och kommunikativ, trivs med ett högt tempo och många sociala kontakter.

Vi å vår sida, vågar lova dig att Mackmyra är en fantastiskt spännande och kreativ arbetsplats med en varm och stark företagskultur som bland annat innebär att vi tillsammans och med stort personligt engagemang och kamratskap hjälps åt att bevisa att ingenting är omöjligt.

Ansökan

Du ansöker genom att klicka ”Sök tjänst” och bifoga CV och personligt brev. Sista ansökningsdag är den 25 juni 2017. Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post.

För frågor kring tjänsten hänvisas till Björn Biberg på bjorn.biberg@mackmyra.se och för frågor kring rekryteringsprocessen vänligen kontakta Filippa Fridhagen på filippa.fridhagen@roirekrytering.se.

Varmt välkommen med din ansökan!