Mackmyra whisky

Mackmyra.se innehåller information
om alkohol och vänder sig till
personer som är 20 år och äldre.

JA, JAG ÄR 20 ÅR ELLER ÄLDRE

Bolagsordning

BOLAGSORDNING MACKMYRA SVENSK WHISKY AB (PUBL)

§1. Firma

Bolagets firma är Mackmyra Svensk Whisky AB (publ).

§2. Styrelsens säte

Styrelsen ska ha sitt säte i Gävle kommun. Styrelsens Bolagsstämma kan avhållas, förutom i Gävle, även i Stockholm.

§3. Bolaget ska driva tillverkning och partihandel av spritdrycker, konsult och

Verksamhet utbildningsverksamhet, samt idka därmed förenlig verksamhet.

§4. Aktiekapitalet ska vara lägst 8 000 000 kronor och högst 32 000 000 kronor.

Aktiekapital

Beslutar bolaget att genom kontantemission eller kvittningsemission ge ut nya aktier av serie A och serie B, skall ägare av aktier av serie A och serie B äga företrädesrätt att teckna nya aktier av samma aktieslag i förhållande till det antal aktier innehavaren förut äger (primär företrädesrätt). Aktier som inte tecknats med primär företrädesrätt skall erbjudas samtliga aktieägare till teckning (subsidiär företrädesrätt). Om inte sålunda erbjudna aktier räcker för den teckning som sker med subsidiär företrädesrätt skall aktierna fördelas mellan tecknarna i förhållande till det antal aktier de förut äger och i den mån detta inte kan ske genom lottning.

Beslutar bolaget att genom kontantemission eller kvittningsemission ge ut aktier endast av serie A eller serie B, skall samtliga aktieägare, oavsett om deras aktier är av serie A eller serie B, äga företrädesrätt att teckna nya aktier i förhållande till det antal aktier de förut äger.

Beslutar bolaget att genom kontantemission eller kvittningsemission ge ut teckningsoptioner eller konvertibler har aktieägarna företrädesrätt att teckna teckningsoptioner som om emissionen gällde de aktier som kan komma att nytecknas på grund av optionsrätten respektive företrädesrätt att teckna konvertibler som om emissionen gällde de aktier som konvertiblerna kan komma att bytas ut mot.

Vad som ovan sagts skall inte innebära någon inskränkning i möjligheten att fatta beslut om kontantemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Vid ökning av aktiekapitalet genom fondemission skall nya aktier emitteras av varje aktieslag i förhållande till det antal aktier av samma slag som finns sedan tidigare. Därvid skall gamla aktier av visst aktieslag medföra rätt till nya aktier av samma aktieslag. Vad nu sagts skall inte innebära någon inskränkning i möjligheten att genom fondemission, efter erforderlig ändring av bolagsordningen, ge ut aktier av nytt slag.

§5. Antalet aktier ska vara lägst 8 000 000 och högst 32 000 000. Aktierna skall utges i

Antal aktier två serier – serie A och serie B. A-aktierna skall medföra en (1) röst under det att Baktierna skall medföra en tiondels (1/10) röst. A-aktierna kan utges till ett antal av högst 400 000 och B-aktierna till ett antal av högst 31 600 000.

§6. Samtliga aktier av serie A ska omvandlas till aktier av serie B om det begärs av

Omvandlings- ägare av aktier av serie A med ett innehav som representerar minst 75 procent av

förbehåll samtliga aktier av serie A. Sådan begäran ska ställas skriftligen till styrelsen. Efter att ha mottagit en sådan begäran ska styrelsen därefter anmäla omvandlingen för registrering hos Bolagsverket. Omvandlingen är verkställd när registrering skett och omvandlingen antecknats i avstämningsregistret

§7. Styrelsen ska bestå av lägst fyra och högst åtta ledamöter med högst fyra

Styrelse suppleanter. Ledamöterna och suppleanterna väljs varje år på årsstämma för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

§8. För granskning av bolagets årsredovisning och räkenskaperna samt

Revisor styrelsens och verkställande direktörens förvaltning utses en auktoriserad revisor, eller registrerat revisionsbolag, med högst en revisorssuppleant.

§9. Kallelse till bolagsstämma ska göras genom annonsering i Post- och Inrikes

Kallelse Tidningar och genom att kallelsen hålls tillgänglig på bolagets webbplats. Att

kallelse skett ska annonseras i Svenska Dagbladet. Kallelse till ordinarie bolagsstämma och kallelse till extra bolagsstämma där fråga om ändring av bolagsordningen kommer att behandlas ska utfärdas tidigast sex veckor och senast fyra veckor före stämman. Kallelse till annan extra bolagsstämma ska utfärdas tidigast sex veckor och senast två veckor före stämman.

För att få deltaga i förhandlingarna på bolagsstämma skall aktieägare vara upptagen i utskrift av hela aktieboken avseende förhållandena fem vardagar före stämman, dels göra anmälan hos bolaget den dag som anges i kallelse till stämman. Denna dag får ej vara söndag, annan helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och ej infalla tidigare än femte vardagen före stämman.

Aktieägare eller ombud för aktieägare får vid bolagsstämma medföra högst två biträden. Biträde åt aktieägare får medföras vid bolagsstämma endast om aktieägaren i förväg anmält antalet biträden till bolaget. Sådan anmälan skall göras senast då anmälan för aktieägares deltagande vid bolagsstämma skall vara gjord.

§10. Årsstämma hålles årligen inom sex månader efter räkenskapsårets

Årsstämma utgång.

På årsstämman ska följande ärenden behandlas:

1. Val av ordförande vid stämman
  2. Godkännande av dagordning
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd
  4. Val av en eller två justeringsmän
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen
  7. Beslut
  1. om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen,
  2. om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen samt
  3. om ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktör
  1. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorn
  1. Val av styrelseledamöter och suppleanter
  2. Val av revisorer och eventuella revisorssuppleanter när sådant val skall förrättas enligt aktiebolagslagen
  3. Annat ärende, som stämman ska behandla enligt aktiebolagslagen eller bolagsordningen.

§11. Bolagets räkenskapsår ska vara kalenderår.

Räkenskapsår

§12. Bolagets aktier ska vara registrerade i ett avstämningsregister enligt

Avstämnings- lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella

förbehåll instrument.